The decisions under comment provide an opportunity to examine, on a substantive level, the tax regime applicable to the deed of establishment of a surface right on agricultural land with reference to registration tax. The proposed solution, which takes up the consolidated hermeneutical direction on the subject of the constitution of prior easements, appears coherent and well structured, not only from a literal, historical and systematic point of view, but also from a teleological point of view, since the constitution of surface rights on agricultural land cannot be disincentivised by the application of the registration tax at the higher rate of 15%.

Le decisioni in commento offrono l’occasione per approfondire, sul piano sostanziale, il regime fiscale applicabile all’atto di costituzione del diritto di superficie su un terreno agricolo con riferimento all’imposta di registro. La soluzione proposta, che riprende l’indirizzo ermeneutico consolidatosi in tema di costituzione di servitù prediali, appare coerente e ben strutturata, non solo dal punto di vista letterale, storico e sistematico, ma anche sotto il profilo teleologico, non potendo la costituzione di diritti di superficie su terreni agricoli essere disincentivata mediante l’applicazione dell’imposta di registro con la maggiore aliquota del 15%.

Costituzione del diritto di superficie su terreno agricolo e imposta di registro: quale regime tributario?

Parente Salvatore Antonello
2024-01-01

Abstract

The decisions under comment provide an opportunity to examine, on a substantive level, the tax regime applicable to the deed of establishment of a surface right on agricultural land with reference to registration tax. The proposed solution, which takes up the consolidated hermeneutical direction on the subject of the constitution of prior easements, appears coherent and well structured, not only from a literal, historical and systematic point of view, but also from a teleological point of view, since the constitution of surface rights on agricultural land cannot be disincentivised by the application of the registration tax at the higher rate of 15%.
2024
Le decisioni in commento offrono l’occasione per approfondire, sul piano sostanziale, il regime fiscale applicabile all’atto di costituzione del diritto di superficie su un terreno agricolo con riferimento all’imposta di registro. La soluzione proposta, che riprende l’indirizzo ermeneutico consolidatosi in tema di costituzione di servitù prediali, appare coerente e ben strutturata, non solo dal punto di vista letterale, storico e sistematico, ma anche sotto il profilo teleologico, non potendo la costituzione di diritti di superficie su terreni agricoli essere disincentivata mediante l’applicazione dell’imposta di registro con la maggiore aliquota del 15%.
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