In this paper we analyze the results of a training course on the topic of Fractions and Rational Numbers. Didactic and methodological reflections on the contents necessary for the teaching of this topic are addressed and we investigate who non-cognitive factors such, as teaching anxiety, could influence students' results. A quantitative and qualitative analysis is carried out, indeed teachers were given a written interview with questions related to their emotional disposition and concerning the teaching of fractions and rational numbers. Then teachers were asked to answer the following tests: AMAS (Abbreviated Mathematics Anxiety Scale) in its Italian version; MTAS (Mathematic Teaching Anxiety Scale); MESI (Metacognition, Emotions, Strategies, Teaching).
In questo lavoro si analizzano gli esiti di un percorso di formazione sul tema delle Frazioni e Numeri Razionali. Si affrontano riflessioni di tipo didattico e metodologico sui contenuti necessari per l’insegnamento di questo argomento e ci si occupa di indagare se i fattori non cognitivi come l’ansia da insegnamento da parte dei docenti, possano avere delle ripercussioni sui risultati degli studenti. Viene effettuata un'analisi di tipo quantitativo e qualitativo, infatti agli insegnanti è stata somministrata un’intervista scritta con domande relative alla loro disposizione emotiva e alla preoccupazione rispetto all’insegnamento di frazioni e numeri razionali e i seguenti test, per indagare alcuni fattori di tipo emotivo: il test AMAS (Abbreviated Mathematics Anxiety Scale) nella sua versione italiana; il test MTAS, Mathematic Teaching Anxiety Scale; il test MESI (Metacognizione, Emozioni, Strategie, Insegnamento).
Frazioni e difficoltà
Michele Giuliano Fiorentino;
2024-01-01
Abstract
In this paper we analyze the results of a training course on the topic of Fractions and Rational Numbers. Didactic and methodological reflections on the contents necessary for the teaching of this topic are addressed and we investigate who non-cognitive factors such, as teaching anxiety, could influence students' results. A quantitative and qualitative analysis is carried out, indeed teachers were given a written interview with questions related to their emotional disposition and concerning the teaching of fractions and rational numbers. Then teachers were asked to answer the following tests: AMAS (Abbreviated Mathematics Anxiety Scale) in its Italian version; MTAS (Mathematic Teaching Anxiety Scale); MESI (Metacognition, Emotions, Strategies, Teaching).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.