This paper concerns a teaching sequence for Primary School aiming at the conceptualization of the axial symmetry and its properties. A crucial role in the sequence has been played by the synergic use of manipulatives and virtual artefacts. This work is based on the design, the implementation and the analysis of a research project framed on the Theory on Semiotic Mediation. The aim of the paper is to describe the design process within the chosen theoretical framework and to offer an analysis of the key moments of the teaching sequence.
In questo articolo si propone un percorso didattico per la Scuola Primaria, finalizzato alla concettualizzazione della simmetria assiale e delle sue proprietà, in cui un ruolo cruciale è giocato dall’uso sinergico di artefatti manipolativi e artefatti virtuali. Tale proposta è basata sulla progettazione, l’implementazione e l’analisi dei risultati di un progetto di ricerca avente come quadro teorico quello della Mediazione Semiotica. L’obiettivo dell’articolo è quello di descrivere il processo di progettazione del percorso nel quadro teorico scelto, e offrire un’analisi dei momenti chiave dell’azione didattica.
Artefatti manipolativi e virtuali in sinergia per la concettualizzazione della simmetria assiale nella scuola primaria
FAGGIANO, ELEONORA;MONTONE, ANTONELLA
2017-01-01
Abstract
This paper concerns a teaching sequence for Primary School aiming at the conceptualization of the axial symmetry and its properties. A crucial role in the sequence has been played by the synergic use of manipulatives and virtual artefacts. This work is based on the design, the implementation and the analysis of a research project framed on the Theory on Semiotic Mediation. The aim of the paper is to describe the design process within the chosen theoretical framework and to offer an analysis of the key moments of the teaching sequence.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.