This paper presents an example of a lesson that integrates literature and language in upper secondary school Italian classes (final three-year cycle). Starting from the reading of a passage from Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo by Galileo Galilei, followed by a brief linguistic commentary, the article offers didactic sugges-tions useful for designing Italian language teaching pathways in the final stage of secondary education.
Il contributo propone un esempio di lezione che faccia interagire letteratura e lingua nell’ora di italiano del triennio della secondaria di secondo grado. A partire dalla lettura di un passo del Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo di Galileo Galilei, seguita da un breve commento linguistico, vengono offerti spunti didattici utili a impostare percorsi d’insegnamento dell’italiano nell’ultimo segmento scolastico.
Leggere Galileo a scuola: qualche spunto didattico per l’ora di italiano
Giuseppe Zarra
2025-01-01
Abstract
This paper presents an example of a lesson that integrates literature and language in upper secondary school Italian classes (final three-year cycle). Starting from the reading of a passage from Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo by Galileo Galilei, followed by a brief linguistic commentary, the article offers didactic sugges-tions useful for designing Italian language teaching pathways in the final stage of secondary education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


