The use of telemedicine has increased significantly in the context of the Covid-19 pandemic, when its use allowed us to continue to provide appropriate assistance and care to patients while containing the transmission of the virus. This thesis work, divided into three sections, aims to explore the benefits (expected and realised) of using telemedicine in the care of children with autism spectrum disorders (ASD). The first section presents a questionnaire specifically designed to explore the expectations and concerns of parents and healthcare professionals regarding the use of telemedicine in the provision of healthcare services to patients with ASD. The results of the questionnaire show that a significant expectation of parents is that telehealth is a tool that can be used to educate families on the right strategies to use with their children. Given this need expressed by parents, a systematic review (in the second part of the thesis work) was conducted on the effectiveness of telematic parent training (PT) with the aim of evaluating its impact on child and parent. Analysis of the 17 randomised controlled clinical trials (RCT) conducted as part of the research showed that telematic PT are effective in improving social communication, adaptive behavior and reducing challenging behaviors in children with ASD. The psychological and behavioral effects of telematic PT on parents include an increase in the use of appropriate intervention strategies with children and a reduction in parental stress levels. Taking these scientific findings into account, the third section of the thesis reports on the results of an RCT conducted in collaboration with the Osmairm rehabilitation centres (Taranto), which aims to compare traditional treatment (delivered face-to-face and aimed at children with ASD) with integrated treatment (in which face-to-face treatment is combined with PT aimed at parents and delivered via the Zoom platform). The effectiveness of telematic treatment in terms of outcomes for the child and parents was consistent with data from the literature.
L’applicazione della telemedicina è notevolmente aumentata in concomitanza con la pandemia da Covid-19, quando il suo utilizzo ha consentito di continuare a fornire assistenza e cure adeguate ai pazienti, pur permettendo di contenere la trasmissione del virus. Il presente lavoro di tesi, articolato in tre sezioni, mira ad approfondire i benefici (attesi e ottenuti) dell’utilizzo della telemedicina nella presa in carico di bambini con disturbo dello spettro autistico (ASD). Nella prima sezione, viene presentato un questionario appositamente realizzato per investigare le aspettative e le preoccupazioni che genitori e operatori sanitari nutrono rispetto all’uso della telemedicina nell’erogazione di servizi sanitari a pazienti con ASD. I risultati ottenuti dalla somministrazione del questionario, riportano che un’aspettativa significativa verbalizzata dai genitori è la potenzialità della telemedicina come strumento in grado di formare le famiglie sulle idonee strategie da adottare per la gestione dei figli. Alla luce di questa esigenza riportata dai genitori, è stata condotta una revisione sistematica della letteratura (inserita nella seconda sezione del lavoro di tesi) sull’efficacia del parent training (PT) erogato in modalità telematica, con l’obiettivo di valutarne gli effetti sul bambino e sul genitore. Dall’analisi dei 17 trial clinici randomizzati controllati (RCT) prodotti dalla ricerca, è emerso che i PT telematici sono efficaci nel miglioramento della comunicazione sociale, del funzionamento adattivo e nella riduzione dei comportamenti problema del bambino con ASD. Tra gli effetti psicologico-comportamentali del PT telematico sui genitori, si registra un aumento dell’uso di adeguate strategie d’intervento nella gestione dei figli e una riduzione dei livelli di stress genitoriale. Tenendo conto di queste evidenze scientifiche, nella terza sezione della tesi sono riportati i risultati di un RCT condotto in collaborazione con i Centri di riabilitazione Osmairm (Taranto), che è volto a confrontare il trattamento abilitativo classico (erogato in presenza e rivolto a bambini con ASD) al trattamento integrato (in cui al trattamento abilitativo in presenza è associato un parent training rivolto al genitore ed erogato tramite la piattaforma Zoom). L’efficacia del trattamento telematico sugli outcome relativi al bambino e quelli relativi al genitore è risultata essere in linea con i dati presenti in letteratura.
Parent training telematico nel disturbo dello spettro autistico: stato dell’arte e trial clinico randomizzato controllato / Gabellone, Alessandra. - (2025 Jan 23).
Parent training telematico nel disturbo dello spettro autistico: stato dell’arte e trial clinico randomizzato controllato
GABELLONE, ALESSANDRA
2025-01-23
Abstract
The use of telemedicine has increased significantly in the context of the Covid-19 pandemic, when its use allowed us to continue to provide appropriate assistance and care to patients while containing the transmission of the virus. This thesis work, divided into three sections, aims to explore the benefits (expected and realised) of using telemedicine in the care of children with autism spectrum disorders (ASD). The first section presents a questionnaire specifically designed to explore the expectations and concerns of parents and healthcare professionals regarding the use of telemedicine in the provision of healthcare services to patients with ASD. The results of the questionnaire show that a significant expectation of parents is that telehealth is a tool that can be used to educate families on the right strategies to use with their children. Given this need expressed by parents, a systematic review (in the second part of the thesis work) was conducted on the effectiveness of telematic parent training (PT) with the aim of evaluating its impact on child and parent. Analysis of the 17 randomised controlled clinical trials (RCT) conducted as part of the research showed that telematic PT are effective in improving social communication, adaptive behavior and reducing challenging behaviors in children with ASD. The psychological and behavioral effects of telematic PT on parents include an increase in the use of appropriate intervention strategies with children and a reduction in parental stress levels. Taking these scientific findings into account, the third section of the thesis reports on the results of an RCT conducted in collaboration with the Osmairm rehabilitation centres (Taranto), which aims to compare traditional treatment (delivered face-to-face and aimed at children with ASD) with integrated treatment (in which face-to-face treatment is combined with PT aimed at parents and delivered via the Zoom platform). The effectiveness of telematic treatment in terms of outcomes for the child and parents was consistent with data from the literature.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Dottorato Neuroscienze Applicate Gabellone Alessandra.pdf
accesso aperto
Descrizione: tesi dottorato Neuroscienze Applicate Gabellone Alessandra
Tipologia:
Tesi di dottorato
Dimensione
2.09 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.09 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Dottorato Neuroscienze Applicate Gabellone Alessandra_1.pdf
accesso aperto
Descrizione: tesi dottorato Neuroscienze Applicate Gabellone Alessandra
Tipologia:
Tesi di dottorato
Dimensione
2.09 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.09 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.