This research on roads and motor vehicles – focused on the Puglia region, with a particular emphasis on the Bari province as a case study – aims to investigate the advent of motorization and the role of the state agency Azienda autonoma statale della strada (Aass), established in 1928. It seeks to explore their function as modernity agents during the interwar period. The material and immaterial impact on the landscape is analyzed, as well as the repercussions on multiple levels: mentality, cultural practices and folklore, space and time perception, and the conflictual reactions triggered by this new modernity. Along the axis of relations between center and periphery, the complex network of interdependencies between roads and motor vehicles, politics and technostructure is also examined, with a particular focus on Araldo Di Crollalanza, fascist leader in Bari, undersecretary (1928-30) and then secretary (1930-1935) of Public Works, and Eugenio Gra, chief engineer of the Aass Department for Puglia and Basilicata until 1936.

Il saggio indaga attraverso un caso di studio, la regione Puglia e in particolare Bari con la sua provincia, gli effetti prodotti negli anni tra le due guerre dal concomitante avvio della motorizzazione e dell’interventismo statale in materia di viabilità con la creazione nel 1928 dell’Aass e delle strade statali. In primo luogo, si analizza l’impatto materiale e immateriale sul paesaggio, le ricadute a livello di senso comune e mentalità, pratiche e consuetudini consolidate, percezione del tempo e dello spazio, e i fenomeni di conflittualità innescati dalla nuova modernità. Lungo l’asse dei rapporti tra centri e periferie, viene inoltre esaminata la complessa maglia di condizionamenti reciproci tra strade e motori, tra politica e tecnostruttura – con un focus specifico sulle personalità di Araldo Di Crollalanza, dominus del fascismo barese e rampante uomo di governo ai Lavori Pubblici (1928-1935), e di Eugenio Gra, ingegnere capo del Compartimento Aass per la Puglia e la Basilicata fino al 1936.

Strade e motori, modernità e conflitti. La viabilità statale in Puglia (1928-1940)

Stefano Mangullo
2025-01-01

Abstract

This research on roads and motor vehicles – focused on the Puglia region, with a particular emphasis on the Bari province as a case study – aims to investigate the advent of motorization and the role of the state agency Azienda autonoma statale della strada (Aass), established in 1928. It seeks to explore their function as modernity agents during the interwar period. The material and immaterial impact on the landscape is analyzed, as well as the repercussions on multiple levels: mentality, cultural practices and folklore, space and time perception, and the conflictual reactions triggered by this new modernity. Along the axis of relations between center and periphery, the complex network of interdependencies between roads and motor vehicles, politics and technostructure is also examined, with a particular focus on Araldo Di Crollalanza, fascist leader in Bari, undersecretary (1928-30) and then secretary (1930-1935) of Public Works, and Eugenio Gra, chief engineer of the Aass Department for Puglia and Basilicata until 1936.
2025
Il saggio indaga attraverso un caso di studio, la regione Puglia e in particolare Bari con la sua provincia, gli effetti prodotti negli anni tra le due guerre dal concomitante avvio della motorizzazione e dell’interventismo statale in materia di viabilità con la creazione nel 1928 dell’Aass e delle strade statali. In primo luogo, si analizza l’impatto materiale e immateriale sul paesaggio, le ricadute a livello di senso comune e mentalità, pratiche e consuetudini consolidate, percezione del tempo e dello spazio, e i fenomeni di conflittualità innescati dalla nuova modernità. Lungo l’asse dei rapporti tra centri e periferie, viene inoltre esaminata la complessa maglia di condizionamenti reciproci tra strade e motori, tra politica e tecnostruttura – con un focus specifico sulle personalità di Araldo Di Crollalanza, dominus del fascismo barese e rampante uomo di governo ai Lavori Pubblici (1928-1935), e di Eugenio Gra, ingegnere capo del Compartimento Aass per la Puglia e la Basilicata fino al 1936.
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