The concept of heterotopia, as theorised by Michel Foucault, with its implications of contradiction and co-presence of heteroclitic elements, provides a valid tool for investigating Pier Paolo Pasolini’s "Accattone" (1961) and Italo Calvino’s "Marcovaldo ovvero Le stagioni in città" (1963), based in particular on the transformation of the city, as witnessed by both authors from the 1950s onwards and perceived with a sense of alienation by the protagonists of their two works. The disintegration, disarticulation and degeneration that characterise the chaotic development of the city and certain urban realities convey a sense of distrust and disquiet, a profound sense of alienation and an inescapable process of homologation of which Accattone and Marcovaldo, each in their own way, are the strongest and most lacerating denouncers.
Il concetto di eterotopia, teorizzato da Michel Foucault, con i suoi risvolti di contraddittorietà e compresenza di elementi eterocliti, rappresenta uno strumento valido per sondare "Accattone" (1961) di Pier Paolo Pasolini e "Marcovaldo ovvero Le stagioni in città" (1963) di Italo Calvino, sulla base, in particolare, della trasformazione della città testimoniata, a partire dagli anni Cinquanta, da entrambi gli autori e avvertita con un senso di straniamento dai protagonisti delle loro due opere. La frantumazione, la disarticolazione e la degenerazione che caratterizzano lo sviluppo caotico della città e di alcune realtà urbane trasmettono un senso di sfiducia e di inquietudine, una profonda alienazione e un processo ineluttabile di omologazione di cui Accattone e Marcovaldo, ciascuno a suo modo, sono la più chiara e lacerante denuncia.
Eterotopie della città in "Accattone" e "Marcovaldo"
G. Tuccini
2025-01-01
Abstract
The concept of heterotopia, as theorised by Michel Foucault, with its implications of contradiction and co-presence of heteroclitic elements, provides a valid tool for investigating Pier Paolo Pasolini’s "Accattone" (1961) and Italo Calvino’s "Marcovaldo ovvero Le stagioni in città" (1963), based in particular on the transformation of the city, as witnessed by both authors from the 1950s onwards and perceived with a sense of alienation by the protagonists of their two works. The disintegration, disarticulation and degeneration that characterise the chaotic development of the city and certain urban realities convey a sense of distrust and disquiet, a profound sense of alienation and an inescapable process of homologation of which Accattone and Marcovaldo, each in their own way, are the strongest and most lacerating denouncers.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


