The analysis of a homogeneous group of Apulian red-figured column-kraters with representations of italic people in the Museo Nazionale Jatta at Ruvo di Puglia, dating back to 380-360 B.C. and attributed to exponents of the School of the Painter of Tarporley, allows us to highlight defined production strategies followed by the Tarantine vase-painters in relation to the distribution of these artefacts in Peucetia.
L’analisi di un nucleo omogeneo di crateri a colonnette apuli a figure rosse con rappresentazione di indigeni del Museo Nazionale Jatta di Ruvo di Puglia, databili al 380-360 a.C. e attribuiti a esponenti della Scuola del Pittore di Tarporley, consente di mettere in luce precise strategie di produzione seguite dai ceramografi apuli in rapporto alla distribuzione di tali manufatti presso le clientele della Peucezia.
Costruire l'immagine dell'"altro" nella ceramica apula a figure rosse: l'esempio dei crateri a colonnette del Museo Nazionale Jatta di Ruvo di Puglia
Carmela Roscino
2024-01-01
Abstract
The analysis of a homogeneous group of Apulian red-figured column-kraters with representations of italic people in the Museo Nazionale Jatta at Ruvo di Puglia, dating back to 380-360 B.C. and attributed to exponents of the School of the Painter of Tarporley, allows us to highlight defined production strategies followed by the Tarantine vase-painters in relation to the distribution of these artefacts in Peucetia.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


