In the last few years, there has been a remarkable growth of interest in gender issues, the promotion of equality, and attention to a conscious and disciplined use of new languages, especially those spread on social media. Phenomena such as the spread of stereotypes and prejudices, discrimination, sexism, and objectification, however, are posing more than concrete limits to the construction of educational processes. In a particular way, the school, the formal place of identity construction and citizen formation, suffers the incessant spread of modus and languages - the product of a media society - that incite schematization, separation, rather than that democratic process of inclusion and coexistence. Based on these stresses, the present contribution aims to reconstruct a new idea of social and democratic citizenship based on cultural pedagogical constructs, and on the idea that educational processes take place in a cultural context.
Negli ultimi anni si è assistito a una notevole crescita d’interesse verso le questioni di genere, la promozione dell’uguaglianza, e l’attenzione verso un uso consapevole e disciplinato dei nuovi linguaggi, specialmente quelli diffusi sui social. Fenomeni come la diffusione degli stereotipi e dei pregiudizi, le discriminazioni, il sessismo, l’oggettivazione, però, stanno rappresentando un limite più che concreto alla costruzione di processi educativi. In modo particolare, la scuola, luogo formale di costruzione dell’identità e della formazione del cittadino, subisce l’incessante diffusione di modus e linguaggi - prodotto di una società mediale - che incitano alla schematizzazione, alla separazione, piuttosto che a quel processo democratico di inclusione e convivenza. Il presente contributo, sulla scorta di queste sollecitazioni, mira a ricostruire una nuova idea di cittadinanza sociale e democratica fondata su costrutti pedagogico culturali, e sull’idea che i processi educativi si svolgano in un contesto culturale.
Il pregiudizio come limite nella costruzione di processi educativi. Verso una nuova idea di cittadinanza sociale e democratica
Vito Balzano
2024-01-01
Abstract
In the last few years, there has been a remarkable growth of interest in gender issues, the promotion of equality, and attention to a conscious and disciplined use of new languages, especially those spread on social media. Phenomena such as the spread of stereotypes and prejudices, discrimination, sexism, and objectification, however, are posing more than concrete limits to the construction of educational processes. In a particular way, the school, the formal place of identity construction and citizen formation, suffers the incessant spread of modus and languages - the product of a media society - that incite schematization, separation, rather than that democratic process of inclusion and coexistence. Based on these stresses, the present contribution aims to reconstruct a new idea of social and democratic citizenship based on cultural pedagogical constructs, and on the idea that educational processes take place in a cultural context.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


