Corporeality is substantiated, on the level of research, in a process of sharing the close interconnection that insists between the cognitive, affective, educational, and social dimensions. This approach produces what Galimberti calls «waste»: the polarization – and opposition – between body and mind generate new human models that characterize their cultural roots, opening to different and in some ways new educational scenarios. The construction and hybridization of identities and otherness create new systems of educational relations that pedagogy cannot fail to consider as the urgencies of our time, also in connection with the responses that new welfare policies can and must give to the person, the main actor in the process of building citizenship. This paper starts from a theoretical reflection on the educational value of corporeality in the construction of the identity of today’s citizen, through the analysis of the educational relationships that characterize bodies in education in the contemporary world.
La corporeità si sostanzia, sul piano della ricerca, in un processo di condivisione della stretta interconnessione che insiste tra la dimensione cognitiva, affettiva, educativa e sociale. Questo approccio produce quello che Galimberti chiama «spreco»: la polarizzazione – e l’opposizione – tra corpo e mente generano nuovi modelli umani che ne caratterizzano le radici culturali, aprendosi a scenari educativi diversi e per certi versi nuovi. La costruzione e l’ibridazione delle identità e dell’alterità creano nuovi sistemi di relazioni educative che la pedagogia non può non considerare come urgenze del nostro tempo, anche in connessione con le risposte che le nuove politiche di welfare possono e devono dare alla persona, attore principale nel cammino di costruzione della cittadinanza. Questo contributo parte da una riflessione teorica sul valore educativo della corporeità nella costruzione dell’identità del cittadino di oggi, attraverso l’analisi delle relazioni educative che nel mondo contemporaneo caratterizzano i corpi in educazione.
Educare alla corporeità. Il ruolo degli stakeholders per la costruzione di nuovi modelli di welfare
Vito Balzano
2023-01-01
Abstract
Corporeality is substantiated, on the level of research, in a process of sharing the close interconnection that insists between the cognitive, affective, educational, and social dimensions. This approach produces what Galimberti calls «waste»: the polarization – and opposition – between body and mind generate new human models that characterize their cultural roots, opening to different and in some ways new educational scenarios. The construction and hybridization of identities and otherness create new systems of educational relations that pedagogy cannot fail to consider as the urgencies of our time, also in connection with the responses that new welfare policies can and must give to the person, the main actor in the process of building citizenship. This paper starts from a theoretical reflection on the educational value of corporeality in the construction of the identity of today’s citizen, through the analysis of the educational relationships that characterize bodies in education in the contemporary world.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.