We propose a reading of the character of Lavinia in the Fasti (3, 633-638) based on an intratextual approach: the figure of the bride of Aeneas seems modeled on the Ovidian representation of the character of Procri, used, in turn, as exemplum vitandum of false suspicions, result of the imagination of a bride unjustly jealous and furious for a non-existent relationship between her husband and another woman (ars 3, 683-746). The cultural model called into question by the poet didáskalos is that of the rivalry between the uxor and the paelex, the other woman who threatens the legitimate bride in her spaces and in her role. As Enea’s new coniunx, Lavinia, jealous of Anna soror, overcomes the immobility and passivity of the Virgilian character and becomes the active subject of an action that culminates in a plan of revenge aimed at eliminating the alleged rival.

Si propone una lettura del personaggio di Lavinia nei Fasti (3, 633-638) fondata su un approccio intratestuale: la figura della sposa di Enea sembrerebbe modellata sulla rappresentazione ovidiana del personaggio di Procri, utilizzata, a sua volta, come exemplum vitandum dei falsi sospetti , frutto dell’immaginazione di una sposa ingiustamente gelosa a e furiosa per una relazione inesistente tra il marito e un’altra donna (ars 3, 683-746). Il modello culturale chiamato in causa dal poeta didáskalos è quello della rivalità tra la uxor e la paelex, l’altra donna che minaccia la legittima sposa nei suoi spazi e nel suo ruolo. Nelle nuove vesti di coniunx di Enea, Lavinia, gelosa di Anna soror, supera l’immobilità e la passività del personaggio virgiliano e si trasforma in soggetto attivo di un’azione che culmina in un piano di vendetta mirato a eliminare la presunta rivale.

Lavinia, Procri e i sospetti della coniunx. Una proposta di lettura (Ovidio, Fasti 3, 633-638)

Graziana Brescia
2023-01-01

Abstract

We propose a reading of the character of Lavinia in the Fasti (3, 633-638) based on an intratextual approach: the figure of the bride of Aeneas seems modeled on the Ovidian representation of the character of Procri, used, in turn, as exemplum vitandum of false suspicions, result of the imagination of a bride unjustly jealous and furious for a non-existent relationship between her husband and another woman (ars 3, 683-746). The cultural model called into question by the poet didáskalos is that of the rivalry between the uxor and the paelex, the other woman who threatens the legitimate bride in her spaces and in her role. As Enea’s new coniunx, Lavinia, jealous of Anna soror, overcomes the immobility and passivity of the Virgilian character and becomes the active subject of an action that culminates in a plan of revenge aimed at eliminating the alleged rival.
2023
Si propone una lettura del personaggio di Lavinia nei Fasti (3, 633-638) fondata su un approccio intratestuale: la figura della sposa di Enea sembrerebbe modellata sulla rappresentazione ovidiana del personaggio di Procri, utilizzata, a sua volta, come exemplum vitandum dei falsi sospetti , frutto dell’immaginazione di una sposa ingiustamente gelosa a e furiosa per una relazione inesistente tra il marito e un’altra donna (ars 3, 683-746). Il modello culturale chiamato in causa dal poeta didáskalos è quello della rivalità tra la uxor e la paelex, l’altra donna che minaccia la legittima sposa nei suoi spazi e nel suo ruolo. Nelle nuove vesti di coniunx di Enea, Lavinia, gelosa di Anna soror, supera l’immobilità e la passività del personaggio virgiliano e si trasforma in soggetto attivo di un’azione che culmina in un piano di vendetta mirato a eliminare la presunta rivale.
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Descrizione: Lavinia, Procri e i sospetti della coniunx
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