Caring and loving, in a dynamic of motivation and support aimed at the well-being of the person, are just some of the ingredients that in today’s time characterize the helping relationship. The school world, as the main and variable context, becomes a dialogical gymnasium that opens to new and interesting challenges for pedagogy: from the evolution of human thought - also in the light of the social and cultural transformations of our time -, to the symmetrical/asymmetrical perspective of the educational relationship, to the construct of reciprocity in interpersonal relationships. Starting afresh from the dialogical efficacy of human reflection, to arrive at the construction of a helping relationship that places the person and his or her evolutions at the center of the debate, represents one of the greatest urgencies for the educational sciences. This paper, through an empirical reflection on the dialogical characteristics of human thought, aims to analyze the deeper aspects of the helping educational relationship within the school context.

L’avere a cuore e il prendersi cura, in una dinamica di motivazione e sostegno tesi al benessere della persona, sono solo alcuni degli ingredienti che nel tempo dell’oggi caratterizzano la relazione d’aiuto. Il mondo scuola, quale contesto principale e variabile, diviene palestra dialogante che apre a nuove e interessanti sfide per la pedagogia: dall’evoluzione del pensiero umano - anche alla luce delle trasformazioni sociali e culturali del nostro tempo -, alla prospettiva simmetrica/asimmetrica della relazione educativa, fino al costrutto della reciprocità nei rapporti interpersonali. Ripartire dall’efficacia dialogica della riflessione umana, per giungere alla costruzione di una relazione d’aiuto che ponga al centro del dibattito la persona e le sue evoluzioni, rappresenta una delle maggiori urgenze per le scienze dell’educazione. Il presente contributo, attraverso una riflessione empirica sulle caratteristiche dialogiche del pensiero umano, mira ad analizzare gli aspetti più profondi della relazione educativa d’aiuto all’interno del contesto scolastico.

The dialogicity of human thought as a constitutive element of the helping relationship

Vito Balzano
2024-01-01

Abstract

Caring and loving, in a dynamic of motivation and support aimed at the well-being of the person, are just some of the ingredients that in today’s time characterize the helping relationship. The school world, as the main and variable context, becomes a dialogical gymnasium that opens to new and interesting challenges for pedagogy: from the evolution of human thought - also in the light of the social and cultural transformations of our time -, to the symmetrical/asymmetrical perspective of the educational relationship, to the construct of reciprocity in interpersonal relationships. Starting afresh from the dialogical efficacy of human reflection, to arrive at the construction of a helping relationship that places the person and his or her evolutions at the center of the debate, represents one of the greatest urgencies for the educational sciences. This paper, through an empirical reflection on the dialogical characteristics of human thought, aims to analyze the deeper aspects of the helping educational relationship within the school context.
2024
L’avere a cuore e il prendersi cura, in una dinamica di motivazione e sostegno tesi al benessere della persona, sono solo alcuni degli ingredienti che nel tempo dell’oggi caratterizzano la relazione d’aiuto. Il mondo scuola, quale contesto principale e variabile, diviene palestra dialogante che apre a nuove e interessanti sfide per la pedagogia: dall’evoluzione del pensiero umano - anche alla luce delle trasformazioni sociali e culturali del nostro tempo -, alla prospettiva simmetrica/asimmetrica della relazione educativa, fino al costrutto della reciprocità nei rapporti interpersonali. Ripartire dall’efficacia dialogica della riflessione umana, per giungere alla costruzione di una relazione d’aiuto che ponga al centro del dibattito la persona e le sue evoluzioni, rappresenta una delle maggiori urgenze per le scienze dell’educazione. Il presente contributo, attraverso una riflessione empirica sulle caratteristiche dialogiche del pensiero umano, mira ad analizzare gli aspetti più profondi della relazione educativa d’aiuto all’interno del contesto scolastico.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11586/473600
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact