Today’s time, the time we go through daily, outlines situations and educational constructs in deep crisis. The person is confined to a mere subject desirous of personal and social self-realization but often unable to plan this construction actively and responsibly. One of the major issues fueling the predicament is educational poverty, especially among the youngest, which is fed by social, economic, ethical, and cultural complexities, and which contributes almost irreversibly to the construction of a citizen disengaged from the fabric of values and trust toward the community in which he or she lives. This paper, starting with data from a recent survey conducted by the University of Bari Aldo Moro, in collaboration with a few social cooperatives in Puglia, on new educational poverty in adolescents and preadolescents, attempts to compare what emerged in relation to recent ISTAT data on relative and absolute poverty among Italian families.
Il tempo dell’oggi, quello che attraversiamo quotidianamente, delinea situazioni e costrutti educativi in profonda crisi. La persona è confinata a mero soggetto desideroso di autorealizzazione personale e sociale ma spesso non in grado di progettare attivamente e con responsabilità questa costruzione. Uno dei grandi temi che alimentano la situazione di difficoltà è rappresentato dalla povertà educativa, in particolar modo tra i più giovani, che si alimenta delle complessità sociali, economiche, etiche e culturali, e che contribuisce in modo quasi irreversibile alla costruzione di un cittadino sganciato dal tessuto valoriale e di fiducia verso la comunità nella quale vive. Il presente contributo, partendo dai dati di una recente indagine condotta dall’Università degli Studi di Bari Aldo Moro, in collaborazione con alcune cooperative sociali della Puglia, sulle nuove povertà educative nella fascia adolescenziale e preadolescenziale, prova a comparare quanto emerso in relazione ai recenti dati ISTAT sulla povertà relativa e assoluta delle famiglie italiane.
Contrastare la povertà educativa nel tempo dell’emergenza ripartendo dal valore della persona e della sua cura
Vito Balzano
2023-01-01
Abstract
Today’s time, the time we go through daily, outlines situations and educational constructs in deep crisis. The person is confined to a mere subject desirous of personal and social self-realization but often unable to plan this construction actively and responsibly. One of the major issues fueling the predicament is educational poverty, especially among the youngest, which is fed by social, economic, ethical, and cultural complexities, and which contributes almost irreversibly to the construction of a citizen disengaged from the fabric of values and trust toward the community in which he or she lives. This paper, starting with data from a recent survey conducted by the University of Bari Aldo Moro, in collaboration with a few social cooperatives in Puglia, on new educational poverty in adolescents and preadolescents, attempts to compare what emerged in relation to recent ISTAT data on relative and absolute poverty among Italian families.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.