Within the work of Wisława Szymborska the poems inspired by myth (classical and biblical) are a small part, yet they are particularly significant if one looks at them through the perspective of deconstruction and subsequent reconstruction. In particular, we can observe the author’s tendency to re-read, and then re-write, the myth from a female point of view. From the earliest collections Szymborska deals with the Greek myth, linked in particular to Troy, to throw a different light on it: Cassandra is not only the seer who is destined to be constantly pushed away and feared, but she also represents the possibility of an affirmation of diversity (as a seer, and as a woman) as she becomes aware of the importance of her own function. In the poem entitled A Paleolithic fertility fetish, the author refers to the statue of the Venus by Willendorf to evoke the era of the Great Mother and observe how the effects of her presence, fortunately, are still accessible to the human beings. More deeply, the reference is directed towards a time when the main goddess was at the center of a peaceful system based on the natural cyclicality of things. The biblical myth of Lot’s wife is also revisited through a distinctly feminine perspective. Lot’s wife, in Szymborska’s imagination, after investigating its multiple causes, turns to Sodom as an extreme gesture of rebellion. In one of her most recent texts, the author (through the lyric subject) finally dialogues with Atropos, who on the one hand highlights her devotion to the “work” of reaping human lives, but on the other expresses her own regret for the system where he is a victim of displacement of the divine hierarchies towards the masculine gender.

All'interno dell'opera di Wisława Szymborska i poemi ispirati al mito (classici e biblici) sono una piccola parte, ma sono particolarmente significativi se li si guarda attraverso la prospettiva della decostruzione e successiva ricostruzione. In particolare, si osserva la tendenza dell'autrice a rileggere, e poi riscrivere, il mito da un punto di vista femminile. Fin dalle prime raccolte Szymborska si occupa del mito greco, legato in particolare a Troia, per gettare su di esso una luce diversa: Cassandra non è solo la veggente destinata ad essere costantemente respinta e temuta, ma rappresenta anche la possibilità di un affermazione della diversità (come veggente e come donna) quando prende coscienza dell'importanza della propria funzione. Nel poema intitolato Un feticcio della fertilità paleolitico, l'autore fa riferimento alla statua della Venere di Willendorf per evocare l'era della Grande Madre e osservare come gli effetti della sua presenza, fortunatamente, siano ancora accessibili agli esseri umani. Più in profondità, il riferimento è rivolto a un'epoca in cui la dea principale era al centro di un sistema pacifico basato sulla ciclicità naturale delle cose. Anche il mito biblico della moglie di Lot viene rivisitato attraverso una prospettiva spiccatamente femminile. La moglie di Lot, nell'immaginario di Szymborska, dopo averne indagato le molteplici cause, si rivolge a Sodoma come gesto estremo di ribellione. In uno dei suoi testi più recenti, l'autrice (attraverso il soggetto lirico) dialoga infine con Atropo, che da un lato evidenzia la sua devozione al “lavoro” di mietere vite umane, ma dall'altro esprime il proprio rammarico per il sistema dove è vittima dello spostamento delle gerarchie divine verso il genere maschile.

La riscrittura femminile del mito nella poesia di Wysława Szymborska

AJRES A
Writing – Original Draft Preparation
2020-01-01

Abstract

Within the work of Wisława Szymborska the poems inspired by myth (classical and biblical) are a small part, yet they are particularly significant if one looks at them through the perspective of deconstruction and subsequent reconstruction. In particular, we can observe the author’s tendency to re-read, and then re-write, the myth from a female point of view. From the earliest collections Szymborska deals with the Greek myth, linked in particular to Troy, to throw a different light on it: Cassandra is not only the seer who is destined to be constantly pushed away and feared, but she also represents the possibility of an affirmation of diversity (as a seer, and as a woman) as she becomes aware of the importance of her own function. In the poem entitled A Paleolithic fertility fetish, the author refers to the statue of the Venus by Willendorf to evoke the era of the Great Mother and observe how the effects of her presence, fortunately, are still accessible to the human beings. More deeply, the reference is directed towards a time when the main goddess was at the center of a peaceful system based on the natural cyclicality of things. The biblical myth of Lot’s wife is also revisited through a distinctly feminine perspective. Lot’s wife, in Szymborska’s imagination, after investigating its multiple causes, turns to Sodom as an extreme gesture of rebellion. In one of her most recent texts, the author (through the lyric subject) finally dialogues with Atropos, who on the one hand highlights her devotion to the “work” of reaping human lives, but on the other expresses her own regret for the system where he is a victim of displacement of the divine hierarchies towards the masculine gender.
2020
All'interno dell'opera di Wisława Szymborska i poemi ispirati al mito (classici e biblici) sono una piccola parte, ma sono particolarmente significativi se li si guarda attraverso la prospettiva della decostruzione e successiva ricostruzione. In particolare, si osserva la tendenza dell'autrice a rileggere, e poi riscrivere, il mito da un punto di vista femminile. Fin dalle prime raccolte Szymborska si occupa del mito greco, legato in particolare a Troia, per gettare su di esso una luce diversa: Cassandra non è solo la veggente destinata ad essere costantemente respinta e temuta, ma rappresenta anche la possibilità di un affermazione della diversità (come veggente e come donna) quando prende coscienza dell'importanza della propria funzione. Nel poema intitolato Un feticcio della fertilità paleolitico, l'autore fa riferimento alla statua della Venere di Willendorf per evocare l'era della Grande Madre e osservare come gli effetti della sua presenza, fortunatamente, siano ancora accessibili agli esseri umani. Più in profondità, il riferimento è rivolto a un'epoca in cui la dea principale era al centro di un sistema pacifico basato sulla ciclicità naturale delle cose. Anche il mito biblico della moglie di Lot viene rivisitato attraverso una prospettiva spiccatamente femminile. La moglie di Lot, nell'immaginario di Szymborska, dopo averne indagato le molteplici cause, si rivolge a Sodoma come gesto estremo di ribellione. In uno dei suoi testi più recenti, l'autrice (attraverso il soggetto lirico) dialoga infine con Atropo, che da un lato evidenzia la sua devozione al “lavoro” di mietere vite umane, ma dall'altro esprime il proprio rammarico per il sistema dove è vittima dello spostamento delle gerarchie divine verso il genere maschile.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
SZYMBORSKA.pdf

accesso aperto

Tipologia: Documento in Versione Editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 777.64 kB
Formato Adobe PDF
777.64 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11586/463669
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact