The area of study, thought and practice related to the nonviolent tradition is as little known as it is extensive and open to many possibilities for experimentation. Indeed, its inherent "experimentalism" (Gandhi, 2022) makes nonviolence lean toward an unprecedented future to be invented (Dolci, 1969), in the chorality of the contributions of all beings who have come to life (Capitini, 2022). In education, as in politics, the nonviolent tradition has expressed very interesting reflections. They need to be actualized and studied to find future directions for work. In this contribution I will analyze four of them.

L’area di studio, di pensiero e di pratiche legate alla tradizione nonviolenta è tanto poco conosciuta quanto estesa e aperta a moltissime possibilità di sperimentazione. Anzi, la sua connaturata “sperimentalità” (Gandhi, 2022) rende la nonviolenza protesa su un futuro inedito da inventare (Dolci, 1969), nella coralità dei contributi di tutti gli esseri venuti alla vita (Capitini, 2022). In ambito educativo, come nella politica, la tradizione nonviolenta ha espresso riflessioni interessantissime. Esse vanno attualizzate e studiate per trovare direzioni di lavoro future. In questo contributo ne analizzerò quattro.

Educazione e nonviolenza: quali direzioni di lavoro?

Gabriella Falcicchio
2023-01-01

Abstract

The area of study, thought and practice related to the nonviolent tradition is as little known as it is extensive and open to many possibilities for experimentation. Indeed, its inherent "experimentalism" (Gandhi, 2022) makes nonviolence lean toward an unprecedented future to be invented (Dolci, 1969), in the chorality of the contributions of all beings who have come to life (Capitini, 2022). In education, as in politics, the nonviolent tradition has expressed very interesting reflections. They need to be actualized and studied to find future directions for work. In this contribution I will analyze four of them.
2023
9788885585997
L’area di studio, di pensiero e di pratiche legate alla tradizione nonviolenta è tanto poco conosciuta quanto estesa e aperta a moltissime possibilità di sperimentazione. Anzi, la sua connaturata “sperimentalità” (Gandhi, 2022) rende la nonviolenza protesa su un futuro inedito da inventare (Dolci, 1969), nella coralità dei contributi di tutti gli esseri venuti alla vita (Capitini, 2022). In ambito educativo, come nella politica, la tradizione nonviolenta ha espresso riflessioni interessantissime. Esse vanno attualizzate e studiate per trovare direzioni di lavoro future. In questo contributo ne analizzerò quattro.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11586/455742
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