The serious game (SG) underlies the concept of edutainment, a type of game that aims to educate by entertaining. The effectiveness of such a tool is especially revealed when applied to the museum environment as promoting innovative forms of entertainment helps to attract new categories of users, also being suitable, due to its ductile nature, to deal with different themes, including cultural heritage awareness (Cao et al., 2009; Bellotti et al., 2012; Froschauer et al., 2011, 2013; Tanguy, 2013) and historical reconstruction (Christopoulos et al., 2009; Doulamis et al., 2011). In the article, some serious games implemented in the Italian museum framework are introduced, which are considered informal learning (Rowe et al. 2017) and public engagement (Viola, 2018) contexts aimed at reviving and enhancing the museum experience as a learning and training experience.

Il concetto di edutainment è alla base del serious game, una tipologia di gioco che ha lo scopo di educare divertendo. L’efficacia di tale strumento si rivela soprattutto se applicato all’ambiente museale in quanto promuovendo forme innovative di divertimento contribuisce ad attrarre nuove categorie di utenza, prestandosi altresì, a causa della sua natura duttile, a trattare tematiche differenti, tra cui la consapevolezza del patrimonio culturale (Cao et al., 2009; Bellotti et al., 2012; Froschauer et al., 2011, 2013; Tanguy, 2013) e la ricostruzione storica (Christopoulos et al., 2011; Doulamis et al., 2011). Nel contributo sono presentati alcuni serious games realizzati nel quadro museale italiano, considerati contesti di apprendimento informale (Rowe et al. 2017) e di public engagement (Viola, 2018), volti a ravvivare e migliorare l’esperienza museale come esperienza apprenditiva e formativa.

Serious Games a servizio della cultura: per un apprendimento lifelong.

Michele Baldassarre;Maria Sacco;
2023-01-01

Abstract

The serious game (SG) underlies the concept of edutainment, a type of game that aims to educate by entertaining. The effectiveness of such a tool is especially revealed when applied to the museum environment as promoting innovative forms of entertainment helps to attract new categories of users, also being suitable, due to its ductile nature, to deal with different themes, including cultural heritage awareness (Cao et al., 2009; Bellotti et al., 2012; Froschauer et al., 2011, 2013; Tanguy, 2013) and historical reconstruction (Christopoulos et al., 2009; Doulamis et al., 2011). In the article, some serious games implemented in the Italian museum framework are introduced, which are considered informal learning (Rowe et al. 2017) and public engagement (Viola, 2018) contexts aimed at reviving and enhancing the museum experience as a learning and training experience.
2023
Il concetto di edutainment è alla base del serious game, una tipologia di gioco che ha lo scopo di educare divertendo. L’efficacia di tale strumento si rivela soprattutto se applicato all’ambiente museale in quanto promuovendo forme innovative di divertimento contribuisce ad attrarre nuove categorie di utenza, prestandosi altresì, a causa della sua natura duttile, a trattare tematiche differenti, tra cui la consapevolezza del patrimonio culturale (Cao et al., 2009; Bellotti et al., 2012; Froschauer et al., 2011, 2013; Tanguy, 2013) e la ricostruzione storica (Christopoulos et al., 2011; Doulamis et al., 2011). Nel contributo sono presentati alcuni serious games realizzati nel quadro museale italiano, considerati contesti di apprendimento informale (Rowe et al. 2017) e di public engagement (Viola, 2018), volti a ravvivare e migliorare l’esperienza museale come esperienza apprenditiva e formativa.
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