In this essay I analyze some resilient religious experiences in Anaplous, a Michaelic sacred place near Constantinople, included by Hesychius of Miletus (6th century) among the sanctuaries attributed to Constantine, and identified with a Michaelion mentioned by Sozomenus (5th century). Specifically, I will focus on Sozomenos’ description of the healing process of two sick people, a Christian and a Pagan, who both experience in the Michaelion a divine vision and perform peculiar rites, among which the incubatio. In the perspective of negotiating the crisis, I also will investigate the role played by the presence of Daniel the Stylite in an isolated pagan temple not far from the Michaelion: according to his Life (13-21), this led to problems of co-existence and relationship among religious powers, which ended up with the hermit’s choice to climb the column.

Il saggio parte dall’analisi del racconto di due differenti esperienze di guarigione verificatesi a Costantinopoli nel V secolo, di cui sono protagonisti rispettivamente un cristiano e un pagano. Secondo la testimonianza dello storico ecclesiastico Sozomeno, teatro di questi eventi sarebbe stato un luogo sacro denominato Michaelion, identificato variamente con due diversi (?) santuari, l’Anaplous e il Sosthenion. La riflessione si allarga quindi alla valutazione delle funzioni sociali, politiche e religiose, nonché alla possibile ricostruzione delle origini e dello sviluppo storico del Michaelion menzionato da Sozomeno e degli altri luoghi micaelici presenti nella capitale bizantina. L’analisi è condotta prevalentemente sulla base di fonti letterarie di carattere storico (Sozomeno, Esichio di Mileto, Giovanni Malala) e agiografico (Vita di Daniele Stilita) e tenendo conto, ove possibile, di dati di natura topografica e archeologica.

Esperienze religiose resilienti e santuari micaelici nella Costantinopoli bizantina: il caso di Anaplous/Sosthenion

Laura Carnevale
2022-01-01

Abstract

In this essay I analyze some resilient religious experiences in Anaplous, a Michaelic sacred place near Constantinople, included by Hesychius of Miletus (6th century) among the sanctuaries attributed to Constantine, and identified with a Michaelion mentioned by Sozomenus (5th century). Specifically, I will focus on Sozomenos’ description of the healing process of two sick people, a Christian and a Pagan, who both experience in the Michaelion a divine vision and perform peculiar rites, among which the incubatio. In the perspective of negotiating the crisis, I also will investigate the role played by the presence of Daniel the Stylite in an isolated pagan temple not far from the Michaelion: according to his Life (13-21), this led to problems of co-existence and relationship among religious powers, which ended up with the hermit’s choice to climb the column.
2022
9788866290629
Il saggio parte dall’analisi del racconto di due differenti esperienze di guarigione verificatesi a Costantinopoli nel V secolo, di cui sono protagonisti rispettivamente un cristiano e un pagano. Secondo la testimonianza dello storico ecclesiastico Sozomeno, teatro di questi eventi sarebbe stato un luogo sacro denominato Michaelion, identificato variamente con due diversi (?) santuari, l’Anaplous e il Sosthenion. La riflessione si allarga quindi alla valutazione delle funzioni sociali, politiche e religiose, nonché alla possibile ricostruzione delle origini e dello sviluppo storico del Michaelion menzionato da Sozomeno e degli altri luoghi micaelici presenti nella capitale bizantina. L’analisi è condotta prevalentemente sulla base di fonti letterarie di carattere storico (Sozomeno, Esichio di Mileto, Giovanni Malala) e agiografico (Vita di Daniele Stilita) e tenendo conto, ove possibile, di dati di natura topografica e archeologica.
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