The cult of St. Michael in Britain was very popular since Anglo-Saxon times. The oldest news of a Michaelic dedication in England is reported by Bede (H.e. 5,2,2) and dates back to the end of the 7th century. And that the devotion to the archangel was already rooted in England is demonstrated by the fact that, between the end of the seventh century and the first half of the eighth, some Anglo-Saxon pilgrims faced a long journey to reach the cave of San Michele on the Gargano, engraving their names on the walls, as a trace of their passage. After the battle of Hastings in 1066, the Norman conquest favored the spread of the cult of Saint Michael, also due to the secular Michaelic devotion of the Normans in the sanctuary of Mont Saint-Michel. In England the prevailing typology of Michael's settlements is not the one on high ground: there are many churches in the plains, connected to the water, not so much for the Archangel's healing function, as on the Gargano, but for the salvific function in relation to baptism, such as in France. The dies festus of 8 May also seems to be connected to baptism, to be referred not so much and not only to the Gargano tradition, but to the proximity to the feast of Pentecost, associated with the outpouring of the Spirit.

Il culto di San Michele in Gran Bretagna era molto popolare sin dall'epoca anglosassone. La più antica notizia di una dedicazione micaelica in Inghilterra è riportata da Beda (H.e. 5,2,2) e risale alla fine del VII secolo. E che la devozion per l'arcangelo fosse già radicata in Inghilterra è dimostrato dal fatto che, tra la fine del VII secolo e la prima metà dell'VIII, alcuni pellegrini anglosassoni affrontarono un lungo viaggio per raggiungere la grotta di San Michele sul Gargano, incidendo sulle pareti i loro nomi, come traccia del loro passaggio. Dopo la battaglia di Hastings del 1066, la conquista normanna favorì la diffusine del culto di San Michele, anche per la secolare devozione micaelica dei Normanni nel santuario di Mont Saint-Michel. In Inghilterra la tipologia prevalente degli insediamenti micaelici non è quella in altura: sono presenti molte chiese in pianura, collegate all'acqua, non tanto per la funzione taumaturgica dell'Arcangelo, come sul Gargano, quanto per quella salvifica in relazione al battesimo, come in Francia. Collegato al battesimo sembra essere anche il dies festus dell'8 maggio, da riferirsi non tanto e non solo alla tradizione garganica, quanto alla vicinanza con la festa di Pentecoste, associata all'effusione dello Spirito.

Die Verehrung des HL. Micheal in England

Ada Campione
2022-01-01

Abstract

The cult of St. Michael in Britain was very popular since Anglo-Saxon times. The oldest news of a Michaelic dedication in England is reported by Bede (H.e. 5,2,2) and dates back to the end of the 7th century. And that the devotion to the archangel was already rooted in England is demonstrated by the fact that, between the end of the seventh century and the first half of the eighth, some Anglo-Saxon pilgrims faced a long journey to reach the cave of San Michele on the Gargano, engraving their names on the walls, as a trace of their passage. After the battle of Hastings in 1066, the Norman conquest favored the spread of the cult of Saint Michael, also due to the secular Michaelic devotion of the Normans in the sanctuary of Mont Saint-Michel. In England the prevailing typology of Michael's settlements is not the one on high ground: there are many churches in the plains, connected to the water, not so much for the Archangel's healing function, as on the Gargano, but for the salvific function in relation to baptism, such as in France. The dies festus of 8 May also seems to be connected to baptism, to be referred not so much and not only to the Gargano tradition, but to the proximity to the feast of Pentecost, associated with the outpouring of the Spirit.
2022
978-3-7954-3770-1
Il culto di San Michele in Gran Bretagna era molto popolare sin dall'epoca anglosassone. La più antica notizia di una dedicazione micaelica in Inghilterra è riportata da Beda (H.e. 5,2,2) e risale alla fine del VII secolo. E che la devozion per l'arcangelo fosse già radicata in Inghilterra è dimostrato dal fatto che, tra la fine del VII secolo e la prima metà dell'VIII, alcuni pellegrini anglosassoni affrontarono un lungo viaggio per raggiungere la grotta di San Michele sul Gargano, incidendo sulle pareti i loro nomi, come traccia del loro passaggio. Dopo la battaglia di Hastings del 1066, la conquista normanna favorì la diffusine del culto di San Michele, anche per la secolare devozione micaelica dei Normanni nel santuario di Mont Saint-Michel. In Inghilterra la tipologia prevalente degli insediamenti micaelici non è quella in altura: sono presenti molte chiese in pianura, collegate all'acqua, non tanto per la funzione taumaturgica dell'Arcangelo, come sul Gargano, quanto per quella salvifica in relazione al battesimo, come in Francia. Collegato al battesimo sembra essere anche il dies festus dell'8 maggio, da riferirsi non tanto e non solo alla tradizione garganica, quanto alla vicinanza con la festa di Pentecoste, associata all'effusione dello Spirito.
Le culte de saint Michel en Grande-Bretagne était très populaire depuis l'époque anglo-saxonne. La plus ancienne nouvelle d'une dédicace michelique en Angleterre est rapportée par Bède (H.e. 5,2,2) et remonte à la fin du 7ème siècle. Et que la dévotion à l'archange était déjà enracinée en Angleterre est démontré par le fait qu'entre la fin du VIIe siècle et la première moitié du VIIIe, certains pèlerins anglo-saxons ont dû faire un long voyage pour atteindre la grotte de San Michele. sur le Gargano, gravant leurs noms sur les murs, comme une trace de leur passage. Après la bataille d'Hastings en 1066, la conquête normande favorisa la diffusion du culte de saint Michel, due aussi à la dévotion michelique séculaire des Normands au sanctuaire du Mont Saint-Michel. En Angleterre, la typologie dominante des colonies de Michael n'est pas celle des hauteurs : il y a beaucoup d'églises dans les plaines, reliées à l'eau, non pas tant pour la fonction de guérison de l'Archange, comme sur le Gargano, mais pour la fonction salvatrice en relation au baptême, comme en France. Le dies festus du 8 mai semble également lié au baptême, à se référer non pas tant et non seulement à la tradition du Gargano, mais à la proximité de la fête de la Pentecôte, associée à l'effusion de l'Esprit.
Der St.-Michael-Kult war in Großbritannien seit der angelsächsischen Zeit sehr beliebt. Die ältesten Nachrichten über eine Michaelische Widmung in England stammen von Beda (H.e. 5,2,2) und stammen aus dem Ende des 7. Jahrhunderts. Und dass die Verehrung des Erzengels bereits in England verwurzelt war, zeigt die Tatsache, dass einige angelsächsische Pilger zwischen dem Ende des 7. Jahrhunderts und der ersten Hälfte des 8. Jahrhunderts einen langen Weg zurücklegen mussten, um die Höhle von San Michele zu erreichen auf dem Gargano, indem sie ihre Namen als Spur ihrer Durchreise in die Wände eingravierten. Nach der Schlacht von Hastings im Jahr 1066 begünstigte die normannische Eroberung die Verbreitung des Kultes des Heiligen Michael, auch aufgrund der weltlichen Michael-Frömmigkeit der Normannen im Heiligtum von Mont Saint-Michel. In England ist die vorherrschende Typologie von Michaels Siedlungen nicht die auf Anhöhen: Es gibt viele Kirchen in den Ebenen, die mit dem Wasser verbunden sind, nicht so sehr wegen der heilenden Funktion des Erzengels wie auf dem Gargano, sondern wegen der damit verbundenen Heilsfunktion zur Taufe, etwa in Frankreich. Der dies festus vom 8. Mai scheint ebenfalls mit der Taufe verbunden zu sein, was nicht so sehr und nicht nur auf die Gargano-Tradition zurückzuführen ist, sondern auf die Nähe zum Pfingstfest, das mit der Ausgießung des Heiligen Geistes verbunden ist.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11586/430633
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