The article aims to point out on the philosophical-educational level the fundamental assumptions of G. Catalfamo's critical personalism, in the belief that it constitutes a privileged touchstone to study the complex panorama of italian pedagogy in the second half of the 20th century. Furthermore, the last part of the contribution tries to figure out the potential meaning of his educational theory in relation to some pedagogical issues of the contemporary Zeitgeist.
L'articolo ha lo scopo di indagare sul piano filosofico-educativo i presupposti fondamentali del personalismo critico di Giuseppe Catalfamo, nella convinzione che esso costituisca un indicatore privilegiato del complesso panorama della pedagogia italiana nella seconda metà del Novecento. L'ultima parte del contributo, inoltre, prova a configurare il significato potenziale della sua teoria educativa in rapporto ad alcune questioni pedagogiche caratteristiche dello Zeitgeist contemporaneo.
Il personalismo di Giuseppe Catalfamo nel centenario della nascita (1921-2021): presupposti critici e prospettive teoretico-educative
Pierluca Turnone
2021-01-01
Abstract
The article aims to point out on the philosophical-educational level the fundamental assumptions of G. Catalfamo's critical personalism, in the belief that it constitutes a privileged touchstone to study the complex panorama of italian pedagogy in the second half of the 20th century. Furthermore, the last part of the contribution tries to figure out the potential meaning of his educational theory in relation to some pedagogical issues of the contemporary Zeitgeist.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.