This contribution intends to articulate a pedagogical reflection about the meaning of education in Giuseppe Lombardo Radice’s thought, in order to evaluate a potential re-actualization of its theoretical principles in our time. This effort necessarily implies the epistemological overcoming of actualistic philosophy and the rethinking of some of its educational suggestions in the perspective of a ‘pedagogy of limit’ (characterized in a new paideutical sense).
Il contributo intende articolare una riflessione pedagogica sul significato dell'educazione nel pensiero di Giuseppe Lombardo Radice, in modo da valutare una potenziale riattualizzazione dei suoi principi teoretici nel nostro evo. Questo tentativo implica necessariamente il superamento epistemologico della filosofia attualistica e il ripensamento di alcune delle sue proposte educative nella prospettiva di una 'pedagogia del limite' (caratterizzata in senso neo-paideutico).
Il significato dell'educazione nell'opera di Giuseppe Lombardo Radice. Spunti di riflessione per una nuova "paideia"
Pierluca Turnone
2020-01-01
Abstract
This contribution intends to articulate a pedagogical reflection about the meaning of education in Giuseppe Lombardo Radice’s thought, in order to evaluate a potential re-actualization of its theoretical principles in our time. This effort necessarily implies the epistemological overcoming of actualistic philosophy and the rethinking of some of its educational suggestions in the perspective of a ‘pedagogy of limit’ (characterized in a new paideutical sense).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.