One of the principal tasks of the current pedagogical reflection is the attempt to critically redefine the human dimension. The question of technique and the lively debate about posthumanism have radically changed the way of conceiving man in relation to nature and culture. The contribution aims to deal with this complex subject on the basis of the Goal 4 of the UN 2030 Agenda, in order to trace some pedagogical principles valid for a possible paideia in the 21st century.
Uno dei compiti principali della riflessione pedagogica attuale consiste nel tentativo di ridefinire criticamente la dimensione dell’umano. La questione della tecnica e l’intenso dibattito sul post-umanesimo hanno modificato notevolmente il modo di intendere l’uomo in rapporto alla natura e alla cultura. Il contributo intende confrontarsi con questa complessa tematica alla luce del Goal 4 dell’Agenda ONU 2030, nel tentativo di rintracciare dei principî pedagogici validi per una paideia possibile nel XXI secolo.
L'idea di uomo nell'Agenda ONU 2030: una riflessione antropologico-educativa
Pierluca Turnone
2020-01-01
Abstract
One of the principal tasks of the current pedagogical reflection is the attempt to critically redefine the human dimension. The question of technique and the lively debate about posthumanism have radically changed the way of conceiving man in relation to nature and culture. The contribution aims to deal with this complex subject on the basis of the Goal 4 of the UN 2030 Agenda, in order to trace some pedagogical principles valid for a possible paideia in the 21st century.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.