The issue of recognition of identity and otherness is one of the most original and characteristic themes of philosophical hermeneutics and is becoming increasingly important also in the field of pedagogical research. This article aims to investigate the origin and the scope of the theme within R. Pagano’s pedagogical-hermeneutic perspective, highlighting the contribution of one of his main speculative reference points: Martin Heidegger, the father of the “hermeneutic turn” of Western thought. In fact, identity and otherness can be understood (and even theorized) only in light of some central existential and hermeneutical categories (such as, above all, historicity and linguisticity), which allow Pagano to make an original educational proposal, articulated on three main points: the recognition of the historicity of the human subject, the elaboration of a life project “in the world and for the world” and the openness to intersubjectivity.

La questione del riconoscimento dell’identità e dell’alterità è uno dei temi più originali e caratterizzanti dell’ermeneutica filosofica e acquisisce sempre maggiore importanza anche nell’ambito della ricerca pedagogica. Il presente articolo intende indagare l’origine e la portata di tale questione all’interno della prospettiva pedagogico-ermeneutica di R. Pagano, evidenziando il contributo di uno dei suoi principali punti di riferimento speculativi: Martin Heidegger, il padre della “svolta ermeneutica” del pensiero occidentale. Identità e alterità, infatti, divengono comprensibili (e financo teorizzabili) soltanto alla luce di alcune centrali categorie esistenziali ed ermeneutiche (quali, anzitutto, la storicità e la linguisticità), che consentono a Pagano di formulare una originale proposta educativa, articolata su tre punti fondamentali: il riconoscimento della storicità del soggetto umano, l’elaborazione di un progetto di vita “nel mondo e per il mondo” e l’apertura all’intersoggettività.

Identità e alterità nella prospettiva heideggeriana. Un contributo per la pedagogia ermeneutica

Pierluca Turnone
2020-01-01

Abstract

The issue of recognition of identity and otherness is one of the most original and characteristic themes of philosophical hermeneutics and is becoming increasingly important also in the field of pedagogical research. This article aims to investigate the origin and the scope of the theme within R. Pagano’s pedagogical-hermeneutic perspective, highlighting the contribution of one of his main speculative reference points: Martin Heidegger, the father of the “hermeneutic turn” of Western thought. In fact, identity and otherness can be understood (and even theorized) only in light of some central existential and hermeneutical categories (such as, above all, historicity and linguisticity), which allow Pagano to make an original educational proposal, articulated on three main points: the recognition of the historicity of the human subject, the elaboration of a life project “in the world and for the world” and the openness to intersubjectivity.
2020
978-88-945030-0-5
La questione del riconoscimento dell’identità e dell’alterità è uno dei temi più originali e caratterizzanti dell’ermeneutica filosofica e acquisisce sempre maggiore importanza anche nell’ambito della ricerca pedagogica. Il presente articolo intende indagare l’origine e la portata di tale questione all’interno della prospettiva pedagogico-ermeneutica di R. Pagano, evidenziando il contributo di uno dei suoi principali punti di riferimento speculativi: Martin Heidegger, il padre della “svolta ermeneutica” del pensiero occidentale. Identità e alterità, infatti, divengono comprensibili (e financo teorizzabili) soltanto alla luce di alcune centrali categorie esistenziali ed ermeneutiche (quali, anzitutto, la storicità e la linguisticità), che consentono a Pagano di formulare una originale proposta educativa, articolata su tre punti fondamentali: il riconoscimento della storicità del soggetto umano, l’elaborazione di un progetto di vita “nel mondo e per il mondo” e l’apertura all’intersoggettività.
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