The contribution, on the basis of I. Kant’s reading and J. Maritain’s personalism, intends to propose a critical and open-minded consideration about the principles of a possible pedagogy inspired by pacifism. The consequent educational proposal, which is philosophically founded, is focused on the ethics of the person, without thereby disregarding the specificity of the categories of the political, which need to be enlightened in the perspective of integral realism.
Il contributo, sulla scorta della lezione di I. Kant e del personalismo di J. Maritain, intende proporre una riflessione critica e aperta sui principî di una possibile pedagogia di ispirazione pacifista. La conseguente proposta educativa, filosoficamente fondata, appare centrata sulla dimensione etica della persona, senza per questo disconoscere la specificità delle categorie del politico, che necessitano di essere illuminate nella prospettiva del realismo integrale.
Per una pedagogia della pace (perpetua). Una proposta filosofico-educativa tra Kant e Maritain
Pierluca Turnone
2020-01-01
Abstract
The contribution, on the basis of I. Kant’s reading and J. Maritain’s personalism, intends to propose a critical and open-minded consideration about the principles of a possible pedagogy inspired by pacifism. The consequent educational proposal, which is philosophically founded, is focused on the ethics of the person, without thereby disregarding the specificity of the categories of the political, which need to be enlightened in the perspective of integral realism.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.