The contribution questions the meaning of protecting and promoting person in the Postmodern horizon, which in the pedagogical sphere is marked by the crisis of the traditional “metaphysical” subject and of the paideutic educational system. On this basis, the contribution tries to identify an educational pathway that can be followed by a pedagogy of the limit thematizing the historicity of the subject but opening it to the dimension of ulteriority, which has always been an unavoidable mark of the person.
Il contributo si interroga sul senso della tutela e della promozione della persona nell'orizzonte Postmoderno, che in ambito pedagogico è segnato dalla crisi del soggetto “metafisico” tradizionale e del sistema educativo paideutico. Su questa base, il contributo cerca di individuare un sentiero educativo percorribile in una pedagogia del limite che tematizzi la storicità del soggetto ma che sappia schiuderlo alla dimensione dell'ulteriorità, da sempre contrassegno ineliminabile della persona.
Il senso della persona e di una pedagogia del limite nell'orizzonte postmoderno
Pierluca Turnone
2020-01-01
Abstract
The contribution questions the meaning of protecting and promoting person in the Postmodern horizon, which in the pedagogical sphere is marked by the crisis of the traditional “metaphysical” subject and of the paideutic educational system. On this basis, the contribution tries to identify an educational pathway that can be followed by a pedagogy of the limit thematizing the historicity of the subject but opening it to the dimension of ulteriority, which has always been an unavoidable mark of the person.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.