The theme of the person’s identity has been at the main of the educational projects and research of the 20th century. The process of globalization and socio-political developments have contributed to transformations and changes within the very concept of personal identity. In this context, which is well identified by the definition of anthropological deprivation, social life cannot be excluded from the analysis and study of the concept of responsibility, understood in the dual perspective as a pedagogical and a political category. The deep socio-political crisis and its cultural and educational models that characterize contemporary Europe draw the attention of pedagogical reflection on an urgent and necessary issue, that is, the role of the school in Italy as a fundamental place in the construction of ethical-civil knowledge and values and the contribution that it can make by redefining a sense of belonging, based on the principles of philosophical-anthropological rather than merely territorial and/or biological belonging, but above all on the construction of possible – and new – paths of citizenship.

Il tema dell' identità della persona è stato al centro dei progetti e delle ricerche educative del XX secolo. Il processo di globalizzazione e le evoluzioni sociopolitiche hanno contribuito alle trasformazioni e ai mutamenti in seno al concetto stesso di identità personale. In un contesto di questo tipo, che ben si identifica nella definizione di deprivazione antropologica, il vivere sociale non può prescindere dall'analisi e dallo studio del concetto di responsabilità, intesa nella duplice prospettiva di categoria pedagogica e politica. La profonda crisi socio-politica e dei relativi modelli culturali e formativi che sta caratterizzando l'Europa contemporanea richiama l'attenzione della riflessione pedagogica su un tema urgente e necessario, ovvero il ruolo della scuola in Italia come luogo fondamentale nella costruzione di saperi e valori etico-civili e il contributo che questa può fornire nella ridefinizione di un senso di appartenenza, fondato sui principi di appartenenza filosoficoantropologica piuttosto che meramente territoriale e/o biologico, ma soprattutto di costruzione di possibili – e nuovi – percorsi di cittadinanza.

Crisis of Personal Identity in Contemporary Europe. Future Scenarios in Italy in the Third Millennium

Vito Balzano
2022-01-01

Abstract

The theme of the person’s identity has been at the main of the educational projects and research of the 20th century. The process of globalization and socio-political developments have contributed to transformations and changes within the very concept of personal identity. In this context, which is well identified by the definition of anthropological deprivation, social life cannot be excluded from the analysis and study of the concept of responsibility, understood in the dual perspective as a pedagogical and a political category. The deep socio-political crisis and its cultural and educational models that characterize contemporary Europe draw the attention of pedagogical reflection on an urgent and necessary issue, that is, the role of the school in Italy as a fundamental place in the construction of ethical-civil knowledge and values and the contribution that it can make by redefining a sense of belonging, based on the principles of philosophical-anthropological rather than merely territorial and/or biological belonging, but above all on the construction of possible – and new – paths of citizenship.
2022
978-3-7815-2542-9
Il tema dell' identità della persona è stato al centro dei progetti e delle ricerche educative del XX secolo. Il processo di globalizzazione e le evoluzioni sociopolitiche hanno contribuito alle trasformazioni e ai mutamenti in seno al concetto stesso di identità personale. In un contesto di questo tipo, che ben si identifica nella definizione di deprivazione antropologica, il vivere sociale non può prescindere dall'analisi e dallo studio del concetto di responsabilità, intesa nella duplice prospettiva di categoria pedagogica e politica. La profonda crisi socio-politica e dei relativi modelli culturali e formativi che sta caratterizzando l'Europa contemporanea richiama l'attenzione della riflessione pedagogica su un tema urgente e necessario, ovvero il ruolo della scuola in Italia come luogo fondamentale nella costruzione di saperi e valori etico-civili e il contributo che questa può fornire nella ridefinizione di un senso di appartenenza, fondato sui principi di appartenenza filosoficoantropologica piuttosto che meramente territoriale e/o biologico, ma soprattutto di costruzione di possibili – e nuovi – percorsi di cittadinanza.
Das Thema der Identität der Person stand im Mittelpunkt zahlreicher Bildungsvorhaben und -forschungsprojekte des zwanzigsten 20. Jahrhunderts. Der Prozess der Globalisierung und die soziopolitischen Entwicklungen haben zu Transformationen und Veränderungen des Konzepts der persönlichen Identität beigetragen. In einer solchen Lage, die durch die Bezeichnung anthropologische Benachteiligung gut charakterisiert wird, kann man das Soziale nicht von der Analyse und Untersuchung des Begriffs der Verantwortung trennen, der in seiner doppelten Bedeutung als pädagogische und politische Kategorie verstanden wird. Die tiefgreifende sozio-politische Krise und die damit verbundenen kulturellen und erzieherischen Modelle, die das heutige Europa prägen, lenken die Aufmerksamkeit der pädagogischen Reflexion auf ein dringendes und notwendiges Thema, nämlich die Rolle der Schule in Italien als grundlegenden Ort für den Aufbau von ethischen und zivilen Kenntnissen und Werten und den Beitrag, den sie zur Schaffung eines neuen Zugehörigkeitsgefühls leisten kann, das auf den Grundsätzen der philosophisch-anthropologischen und nicht nur einer territorialen und/oder biologischen Verbundenheit beruht, insbesondere zum Aufbau möglicher – und neuer – Formen von Bürgerschaft.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11586/419904
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