Today it is not complex to detect a great fragmentation of the fields of experience, which translates into the diversity of languages and symbolic codes, and in the multiplicity of evaluation criteria with which one approaches the study of the surrounding reality. A fragmented situation, therefore, that characterizes relationships within modern family models. The family, in fact, currently understood as continuity, assumes all the contradictions of contemporaneity, from the weakening of bonds to relational discontinuity, up to existential fragmentation and the lack of sufficiently solid and shared models of reference. What value can we recognize today to the family institution and what characterizations characterize what in pedagogy we consider the first educational agency?
Nella società attuale non risulta complesso rilevare una grande frammentazione dei campi di esperienza, che si traduce nella diversità dei linguaggi e dei codici simbolici, e nella molteplicità dei criteri di valutazione con i quali ci si accosta allo studio della realtà circostante. Una situazione parcellizzata, quindi, che caratterizza le relazioni all’interno dei moderni modelli familiari. La famiglia, infatti, attualmente intesa come continuità, assume in sé tutte le contraddizioni della contemporaneità, dall’indebolimento dei legami alla discontinuità relazionale, fino a giungere alla frammentazione esistenziale e alla mancanza di modelli sufficientemente solidi e condivisi di riferimento. Quale valore possiamo oggi riconoscere all’istituzione familiare e quali caratterizzazioni connotano quella che in pedagogia consideriamo la prima agenzia educativa?
Il primato educativo della famiglia. Mutamenti socioculturali nel tempo dell’oggi
Vito Balzano
2022-01-01
Abstract
Today it is not complex to detect a great fragmentation of the fields of experience, which translates into the diversity of languages and symbolic codes, and in the multiplicity of evaluation criteria with which one approaches the study of the surrounding reality. A fragmented situation, therefore, that characterizes relationships within modern family models. The family, in fact, currently understood as continuity, assumes all the contradictions of contemporaneity, from the weakening of bonds to relational discontinuity, up to existential fragmentation and the lack of sufficiently solid and shared models of reference. What value can we recognize today to the family institution and what characterizations characterize what in pedagogy we consider the first educational agency?I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.