The man who inhabits post-modern society is crossed by a series of insecurities, emotional stresses, which make him increasingly individualistic in choices and behaviors. Education, therefore, finds itself facing a harsh, steep territory, full of difficult situations dictated by increasingly liquid relationships. This contribution aims to investigate what problems have led to the crisis of the educational sphere in post-modern society and how the educational relationship, based on the practices of help and care, can be rethought starting from that possible interweaving that insists between emotions and affections. The different educational environments, therefore, become an essential place for the construction of a life project that cannot but take due account of all the characteristics of post-modernity and, at the center of its development, the person.
L’uomo che abita la società post-moderna è attraversato da una serie di insicurezze, di sollecitazioni emotive, che lo rendono sempre più individualista nelle scelte e nei comportamenti. L’educazione, di conseguenza, si ritrova a fronteggiare un territorio aspro, scosceso, ricco di impervie situazioni dettate da relazioni sempre più liquide. Il presente contributo mira a indagare quali problematiche hanno indotto la crisi della sfera educativa nella società post-moderna e come la relazione educativa, fondata sulle pratiche di aiuto e cura, possa essere ripensata a partire da quel possibile intreccio che insiste tra le emozioni e gli affetti. I diversi ambienti educativi, quindi, diventano luogo imprescindibile per la costruzione di un progetto di vita che non potrà non avere in debita considerazione tutte le caratteristiche della post-modernità e, al centro del proprio sviluppo, la persona.
La relazione educativa nella post-modernità: un intreccio possibile tra emozioni e affetti che caratterizza i diversi ambienti educativi
Vito Balzano
2020-01-01
Abstract
The man who inhabits post-modern society is crossed by a series of insecurities, emotional stresses, which make him increasingly individualistic in choices and behaviors. Education, therefore, finds itself facing a harsh, steep territory, full of difficult situations dictated by increasingly liquid relationships. This contribution aims to investigate what problems have led to the crisis of the educational sphere in post-modern society and how the educational relationship, based on the practices of help and care, can be rethought starting from that possible interweaving that insists between emotions and affections. The different educational environments, therefore, become an essential place for the construction of a life project that cannot but take due account of all the characteristics of post-modernity and, at the center of its development, the person.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.