New technologies based on virtual reality (Vr) may combine the digital world with the real one, representing an unprecedented opportunity. Virtual reality integrated along the paths of use of the tourist experience may create a sort of «mixed» reality by catapulting individuals into worlds halfway between the real and the digital. However, despite the potentiality of such applications, the effects on consumers are still hazy and poorly investigated. This research aims to shed light on the perception of individuals concerning these new experiences, and specifically regarding the integration of virtual reality in the use of cultural tourism experiences, as in the case of historical sites. Through an exploratory research design, qualitative research has been conducted on a sample of 43 Italian respondents exposed to a stimulus (video) regarding a tourism experience scenario related to two historical sites in which Vr has been integrated. Findings confirm the innovative reach of Vr technologies, specifically by shedding light on the potential effects on individuals’ perceived enrichment of the tourism experience due to the potential effect of four interesting variables to be investigated in the attempt to favor consumers’ intention to use in terms of 1) greater immersion in the activities experienced due to high psychological flow; 2) potential effect on the positive emotions experienced; 3) reduced perceived privacy concern; and 4) increased perceived usefulness of new technologies in the tourism.
La capacità delle tecnologie basate sulla realtà virtuale di combinare il mondo digitale con quello reale rappresenta un’opportunità senza precedenti. La VR infusa lungo i percorsi di fruizione dell’esperienza turistica è in grado di creare una realtà “mista” catapultando gli individui in mondi a metà tra il reale e il digitale. Tuttavia, nonostante la potenzialità di tali applicazioni, gli effetti sui consumatori sono ancora nebulosi e scarsamente indagati. La presente ricerca ha l’obiettivo di far luce sulla percezione degli individui con riferimento a tali nuove esperienze, e nello specifico con riferimento all’integrazione della realtà virtuale nella fruizione di esperienze turistiche di tipo culturale, come nel caso di siti storici. Attraverso un disegno di ricerca esplorativo, è stato uno studio qualitativo su un campione di consumatori ai quali è stato proposto uno scenario turistico infuso dalla realtà virtuale, con riferimento a due siti storici. I risultati confermano la portata innovativa della tecnologia e nello specifico i potenziali effetti sul maggiore arricchimento percepito dell’esperienza turistica per mezzo di una maggiore immersione nelle attività, potenziale effetto sulle emozioni positive sperimentate, effetti mitigatori sulla privacy e incrementata utilità percepita delle nuove tecnologie nel turismo.
L’integrazione delle tecnologie di realtà virtuale nell’esperienza turistica. Il ruolo del flusso psicologico, delle emozioni positive, dell’intrusività e dell’utilità percepita
Andrea Sestino
;Cesare Amatulli
2022-01-01
Abstract
New technologies based on virtual reality (Vr) may combine the digital world with the real one, representing an unprecedented opportunity. Virtual reality integrated along the paths of use of the tourist experience may create a sort of «mixed» reality by catapulting individuals into worlds halfway between the real and the digital. However, despite the potentiality of such applications, the effects on consumers are still hazy and poorly investigated. This research aims to shed light on the perception of individuals concerning these new experiences, and specifically regarding the integration of virtual reality in the use of cultural tourism experiences, as in the case of historical sites. Through an exploratory research design, qualitative research has been conducted on a sample of 43 Italian respondents exposed to a stimulus (video) regarding a tourism experience scenario related to two historical sites in which Vr has been integrated. Findings confirm the innovative reach of Vr technologies, specifically by shedding light on the potential effects on individuals’ perceived enrichment of the tourism experience due to the potential effect of four interesting variables to be investigated in the attempt to favor consumers’ intention to use in terms of 1) greater immersion in the activities experienced due to high psychological flow; 2) potential effect on the positive emotions experienced; 3) reduced perceived privacy concern; and 4) increased perceived usefulness of new technologies in the tourism.File | Dimensione | Formato | |
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