Contrariamente a quanto accade con la globalizzazione, che causa la standardizzazione dei consumi, in Italia a partire dalla fine del XX si attribuisce una costante e crescente attenzione ai prodotti enograstronomici tipici. Questo ha portato le pubbliche amministrazioni a focalizzare la loro attenzione sulla conservazione delle produzioni agricole e gastronomiche strettamente legate alle caratteristiche dei propri territori. L'obiettivo del presente studio è valutare attraverso un attento esame dei portali delle regioni amministrative la capacità delle pubbliche amministrazioni di promuovere le specificità inesporate del proprio patrimonio enogastronomico.

The public image of the Italian regional wine and food tourism: new ‘travelling ideas’ about traditional flavours? In spite of the globalization process, that caused a consumer standardization, a constant rise in the widespread attention towards the sustainability of development pathways and typical gastronomy was started in Italy in the last decade of the past century. This has led public institutions to focus their attention on the preservation of the agricultural and food productions that are strictly related to their specific territories. Therefore this study aims at evaluating, through a careful examination of the online institutional Italian regional portals, the public administration abilities to promote and to bring out the many different products related to those territories that are still unknown and unexplored.

L'immagine pubblica del turismo enogastronomico delle regioni italiane: nuove 'idee di viaggio' per sapori e profumi tradizionali?

GATTULLO, MARIATERESA
;
RINELLA, FRANCESCA
2015-01-01

Abstract

Contrariamente a quanto accade con la globalizzazione, che causa la standardizzazione dei consumi, in Italia a partire dalla fine del XX si attribuisce una costante e crescente attenzione ai prodotti enograstronomici tipici. Questo ha portato le pubbliche amministrazioni a focalizzare la loro attenzione sulla conservazione delle produzioni agricole e gastronomiche strettamente legate alle caratteristiche dei propri territori. L'obiettivo del presente studio è valutare attraverso un attento esame dei portali delle regioni amministrative la capacità delle pubbliche amministrazioni di promuovere le specificità inesporate del proprio patrimonio enogastronomico.
2015
The public image of the Italian regional wine and food tourism: new ‘travelling ideas’ about traditional flavours? In spite of the globalization process, that caused a consumer standardization, a constant rise in the widespread attention towards the sustainability of development pathways and typical gastronomy was started in Italy in the last decade of the past century. This has led public institutions to focus their attention on the preservation of the agricultural and food productions that are strictly related to their specific territories. Therefore this study aims at evaluating, through a careful examination of the online institutional Italian regional portals, the public administration abilities to promote and to bring out the many different products related to those territories that are still unknown and unexplored.
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