In constitutional areas such as the African and sub-Saharan areas or Eastern Europe areas, that are very different from those of Western Europe, pluralism and multiculturalism are a distinctive feature of the social dimension and in the past have often collided with the affirmation of cultural homogeneity imposed top-down or by the hegemonic ethnicity. This means that the approach, which the Western scholar reserve to the study of the organizational structures of States emanating from political and social phenomena such as decolonization or constitutional transition, will reveal all its fallacy if it is limited to proposing the mere reproduction of technical, procedural and substantial formulas typical of Western legal tradition. This data confirms that the key to read such constitutional experiences must strive to "glimpse" - namely to see through the crystallization of legal arrangements artificially “invented” because unconnected with the historical and political context - a new model of State, built by the negation of the features of Western legal tradition.

In aree costituzionali come le aree africane e sub-sahariane o orientali, che sono molto diverse da quelle dell'Europa occidentale, il pluralismo e il multiculturalismo sono una caratteristica distintiva della dimensione sociale e nel passato si sono spesso scontrati con l'affermazione dell'omogeneità culturale imposta dall'etnia egemonica. Ciò significa che l'approccio, che lo studioso occidentale riserva allo studio delle strutture organizzative degli Stati provenienti da fenomeni politici e sociali come la decolonizzazione o la transizione costituzionale, si rivelerà fallace se si limita a proporre la semplice riproduzione di tecniche, procedurali e formule sostanziali tipiche della tradizione giuridica occidentale. Questi dati confermano che la chiave per leggere tali esperienze costituzionali deve vedere, attraverso la cristallizzazione di disposizioni giuridiche "inventate" artificialmente perché estranee al contesto storico e politico, un nuovo modello di Stato, costruito a partire dalla negazione delle caratteristiche della tradizione giuridica occidentale.

Costituzionalismi, para-costituzionalismi e transizioni costituzionali

CALAMO SPECCHIA, Marina
2016-01-01

Abstract

In constitutional areas such as the African and sub-Saharan areas or Eastern Europe areas, that are very different from those of Western Europe, pluralism and multiculturalism are a distinctive feature of the social dimension and in the past have often collided with the affirmation of cultural homogeneity imposed top-down or by the hegemonic ethnicity. This means that the approach, which the Western scholar reserve to the study of the organizational structures of States emanating from political and social phenomena such as decolonization or constitutional transition, will reveal all its fallacy if it is limited to proposing the mere reproduction of technical, procedural and substantial formulas typical of Western legal tradition. This data confirms that the key to read such constitutional experiences must strive to "glimpse" - namely to see through the crystallization of legal arrangements artificially “invented” because unconnected with the historical and political context - a new model of State, built by the negation of the features of Western legal tradition.
2016
9788891615725
In aree costituzionali come le aree africane e sub-sahariane o orientali, che sono molto diverse da quelle dell'Europa occidentale, il pluralismo e il multiculturalismo sono una caratteristica distintiva della dimensione sociale e nel passato si sono spesso scontrati con l'affermazione dell'omogeneità culturale imposta dall'etnia egemonica. Ciò significa che l'approccio, che lo studioso occidentale riserva allo studio delle strutture organizzative degli Stati provenienti da fenomeni politici e sociali come la decolonizzazione o la transizione costituzionale, si rivelerà fallace se si limita a proporre la semplice riproduzione di tecniche, procedurali e formule sostanziali tipiche della tradizione giuridica occidentale. Questi dati confermano che la chiave per leggere tali esperienze costituzionali deve vedere, attraverso la cristallizzazione di disposizioni giuridiche "inventate" artificialmente perché estranee al contesto storico e politico, un nuovo modello di Stato, costruito a partire dalla negazione delle caratteristiche della tradizione giuridica occidentale.
Dans les régions constitutionnelles telles que les régions africaine et subsaharienne ou orientale, qui sont très différentes de celles de l'Europe occidentale, le pluralisme et le multiculturalisme sont une caractéristique distinctive de la dimension sociale et, par le passé, se sont souvent heurtés à l'affirmation de la l'homogénéité culturelle imposée par l'ethnie hégémonique. Cela signifie que l'approche, que l'érudit occidental réserve à l'étude des structures organisationnelles des États découlant de phénomènes politiques et sociaux tels que la décolonisation ou la transition constitutionnelle, s'avérera fallacieuse si elle se limite à proposer la simple reproduction de techniques, de procédures et de formules. typique de la tradition juridique occidentale. Ces données confirment que la clé de lecture de ces expériences constitutionnelles doit voir, à travers la cristallisation des dispositions juridiques artificiellement "inventées" parce qu'elles sont étrangères au contexte historique et politique, un nouveau modèle d'État, construit à partir de la négation des caractéristiques de la tradition juridique occidentale.
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