Il contributo presenta un’indagine storica di uno spazio sacro periferico come il Gargano (Puglia), con lo scopo di osservare come il fenomeno del pellegrinaggio vi attivi dinamiche di promiscuità religiosa e negoziazione identitaria. A livello metodologico, l’analisi si è concentrata sui i tre grandi santuari di San Michele, San Matteo e San Pio, dislocati – insieme con una serie di luoghi sacri “minori” – lungo l’asse stradale della cosiddetta Via Francigena: di tali santuari si delinea la storia e si inquadra la fisionomia dei fenomeni di pellegrinaggio a essi legati. Dall’analisi emerge come sul promontorio apulo coesistano tre luoghi sacri solo apparentemente eterogenei, connessi invece sul piano religioso, simbolico e politico dalle vie di pellegrinaggio e dalle pratiche devozionali dei fedeli. Se ne conclude che il Gargano, frequentato dai pellegrini senza soluzione di continuità, costituisce storicamente un caso esemplare di spazio sacro marginale “multilocale”, aperto a fenomeni di pluralismo devozionale e alla coabitazione di culti differenti.

In this paper I’m going to explore how and why a long-lasting flow of pilgrims in a particular sacred space activates dynamics of religious promiscuity, negotiation and cohabitation. The starting-point of this inquiry is the consideration that pilgrimage is not only a devotional experience: it is also a means of cultural exchange and a display of political symbolism and it involves multiple implications with reference to the spatial context - namely specific sacred places (sanctuaries). For this reason, a cross-disciplinary methodology (making the most of history, archaeology, sociology, geography, anthropology) proves to be essential when investigating this phenomenon. In particular, my analysis will take into account peripheral sacred spaces/sanctuaries as crossroads of peoples and religions, melting-pots of cultural identities, places of pluralism and cohabitation, to be considered at the same time as culturally relative and historically specific, “local” and “multiple” (M. Rodman). Starting from the investigations carried out in the Gargano promontory (Apulia), some case-studies drawn from the Mediterranean context will be compared and contrasted, in order to verify their similar/different layers of meaning and the historical patterns expressed by the pilgrimage experience related to each of them.

Spazi sacri e identità multiple. Pellegrinaggi, devozioni e coabitazione cultuale sul Gargano (Puglia), in M. Monaca (ed.), Living in the Mediterranean World. Ancient and New Religious Co-habitations Between the Shores of the Mediterranean Sea. Research Perspectives and Proposals for Dialogue (fascicolo monografico Rivista "LaborEst")

Laura Carnevale
2017-01-01

Abstract

Il contributo presenta un’indagine storica di uno spazio sacro periferico come il Gargano (Puglia), con lo scopo di osservare come il fenomeno del pellegrinaggio vi attivi dinamiche di promiscuità religiosa e negoziazione identitaria. A livello metodologico, l’analisi si è concentrata sui i tre grandi santuari di San Michele, San Matteo e San Pio, dislocati – insieme con una serie di luoghi sacri “minori” – lungo l’asse stradale della cosiddetta Via Francigena: di tali santuari si delinea la storia e si inquadra la fisionomia dei fenomeni di pellegrinaggio a essi legati. Dall’analisi emerge come sul promontorio apulo coesistano tre luoghi sacri solo apparentemente eterogenei, connessi invece sul piano religioso, simbolico e politico dalle vie di pellegrinaggio e dalle pratiche devozionali dei fedeli. Se ne conclude che il Gargano, frequentato dai pellegrini senza soluzione di continuità, costituisce storicamente un caso esemplare di spazio sacro marginale “multilocale”, aperto a fenomeni di pluralismo devozionale e alla coabitazione di culti differenti.
2017
In this paper I’m going to explore how and why a long-lasting flow of pilgrims in a particular sacred space activates dynamics of religious promiscuity, negotiation and cohabitation. The starting-point of this inquiry is the consideration that pilgrimage is not only a devotional experience: it is also a means of cultural exchange and a display of political symbolism and it involves multiple implications with reference to the spatial context - namely specific sacred places (sanctuaries). For this reason, a cross-disciplinary methodology (making the most of history, archaeology, sociology, geography, anthropology) proves to be essential when investigating this phenomenon. In particular, my analysis will take into account peripheral sacred spaces/sanctuaries as crossroads of peoples and religions, melting-pots of cultural identities, places of pluralism and cohabitation, to be considered at the same time as culturally relative and historically specific, “local” and “multiple” (M. Rodman). Starting from the investigations carried out in the Gargano promontory (Apulia), some case-studies drawn from the Mediterranean context will be compared and contrasted, in order to verify their similar/different layers of meaning and the historical patterns expressed by the pilgrimage experience related to each of them.
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